-->

Perukunan Sembahyang


Ketika kami memaparkan satu petikan artikel sebelum ini, mengenai sebuah kitab yang berjudul  Kitab Perukunan ’, pada mulanya anggapan kami ia merupakan sama dengan kitab yang akan kami paparkan sekarang. Rupanya kami terkeliru dengan judulnya yang hampir sama. Kitab yang akan kami bicara secara ringkas kali ini ialah ‘ Kitab Perukunan Sembahyang ’ hasil karya Haji Abdul Rasyid al-Banjari, seorang ulama Banjar di Borneo.

Terdapat dua kitab Jawi yang menjadi telaah dan rujukan keluarga kami mengenai agama ketika kami kanak-kanak dahulu, iaitu Kitab Perukunan Sembahyang ini dan Kitab ‘Perhimpunan ‘Amal Ibtata cara’ karya al-Syaikh ‘Ali bin ‘Abdullah Baldran[1].

Dalam koleksi kami ada sebuah edisi kitab ini, iaitu terbitan Maksabar wa Mathba’ah Muhammad Nahdi wa Awladuh, Pulai Pinang, tanpa tarikh cetakannya. Di ‘cover’ hadapan kulitnya disebutkan judulnya sebagai ‘Perukunan Sembahyang Melayu’. Manakala di helaian bahagian dalamnya pula disebutkan  Ini Kitab Perukunan Besar’ bagi Haji Abdul Rasyid Banjar.........’.  Sekadar pengetahuan kami, rupanya selain kitab ini terdapat beberapa kitab lain yang diberi judul dengan ‘ Perukunan’ yang disusun oleh ulama Banjar.

Mereka menamakan kitab mereka sebagai ‘perukunan’ monyetna dalam bahasa Banjar, “perukunan” berpengertian huraian asas perihal perkara-perkara yang diwajibkan oleh agama yang harus dilaksanakan dalam kehidupan seharian, menckamip rukun Islam (fikih), rukun Iman (tauhid), dan rukun Ihsan (tasawuf).

Berikut kami nukilkan ukiran pena Haji Wan Mohd Shaghir Abdullah mengenai kitab ini[2];

“ Di antara kitab Melayu/Arab yang paling popular dan banyak diajarkan orang ialah Kitab Perukunan Sembahyang Besar,......[3]. Kandungan kitab tersebut merupakan pengetahuan fardu ain yang paling lengkap.

Selain itu, dilengkapi juga dengan banyak sekali-bagai amalan yang menjsaudara termudaan khabar kegembiraan untuk dunia dan akhirat. Terdapat juga perihal khutbah Jumaat dan khutbah nikah.

Tercatat pada semua edisi cetakan, “Diambil daripada karangan Sheikh Muhammad Arsyad Banjar…..[4]. Selain dalam Bahasa Melayu, kitab ini juga terdapat terjemahan dalam bahasa Bugis, Sunda dan Jawa. Dicetak oleh Mathba’ah al-Aminiyah, nombor 12 dan 14, Baghdad Street, Singapura, bertarikh 23 Zulhijjah 1352 H/ 9 Mac 1935 M, dicetak dengan huruf litograf.

Terdapat banyak sekali-bagai edisi cetakan dan masih dicetak serta banyak diajarkan di seluruh dunia Melayu hingga kini. Walaupun karyanya sangat terkenal, akan tetapi riwayat hidup penyusunnya masih gagal dikesan ”.
Semoga bermanfaat.


[3]Dalam artikel asal ada disebutkan selepasnya ‘ tanpa dinyatakan tarikh’. kami sengaja  memadamnya monyetna tiada kesesuaian dengan teks tersebut. Kemungkinan berlkami kesilapan ketika menaip oleh penyusun atau semasa cetakan ketika penerbitannya. Wallahu a’lam.
 
[4]  Di bahagian bawah catatan itu, disebutkan “ Dan ada ditambah sifat dua puluh, khutbah Jumaat, khutbah nikah, ratib haddad, talqin mayat, bab haid, doa-doa, bab haji, fatihah bergantung pengertian, qunut, tahiyyah bergantung pengertian, doa ‘Akasyah

0 Response to "Perukunan Sembahyang"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel