-->

Bolehnya Mengahayunkan badan Sambil Berdzikir (seperti menari)


Bolehnya  Mengahayunkan Badan Sambil Berdzikir (Nampak Macam menari)
http://i203.photobucket.com/albums/aa60/kuliwarnet/sufi3.gif
Ada sebagian sufi yang meng ayunkan badan sambil berdzikir (sehingga nampak seperti menari), yang dikenal juga sebagai “the darvishes’ whirling” merupakan salah satu jalan di antara banyak jalan untuk menumbuhkan rasa kasih. Gerakan (menghayunkan tubuh)  ini dipopulerkan oleh  Jalaluddin Rumi (1207-1273) ratusan tahun yang kemudian.

JANGAN meniru-NIRU GERAKAN INI TANPA ADA IJAZAH DARI GURU MURSYID!!
INI yaitu SALAH SATU AMALAN SALAH SATU aliran TAHRIQAH SUFI, DALAM TIAP GERAKAN, PANDANGAN MATA, NAFAS, SERTA DZIKIR ADA ATURANNYA DAN PUNYA TUJUAN TERTENTU
A. Dalil Bolehnya  Mengahayunkan badan Sambil Berdzikir (Nampak Macam menari)
” Berkenaan dengan zikrullah, Allah SWT berfirman (mafhumNya) : ” Iaitu orang -orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka bangun dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan wacana kejadian langit dan bumi (sambil berkata) : “Wahai tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.” ( Surah Ali ‘Imran, ayat 91 ). Ayat ini memberi aba-aba bahawa zikrullah boleh dilakukan dalam pelbagai keadaan dan gaya.
Ummul Mukminin ‘Aisyah R.Ha pernah melaporkan bahawa Rasulullah SAW berzikrullah ( berzikir kepada Allah ) dalam semua keadaan. Sedang berjalan, menaiki kenderaan, berbaring, duduk, dan beragam lagi pernah dilaksanakan oleh Rasulullah SAW. Dalam suatu riwayat pernah diceritakan bahawa Jaafar bin Abi Talib ( sepupu Rasulullah ), pernah menari-nari melenggok lentuk di hadapan Rasulullah SAW sebaik saja dia mendengar Rasulullah SAW menyebut kepada beliau, ” Allah menimbulkan rupa paras mu seiras dengan Allah membuat daku.” Mendengar kata-kata yang seindah dan semurni itu, terus di ta’birkan dengan menari-nari di hadapan Rasulullah SAW. tingkahlaku ia itu atau body language beliau tidak ditegah atau ditegur Rasulullah SAW.
Di sinilah dikatakan atau dijadikan asal seruan sandaran bahawa menari-nari sambil berzikir kepada Allah yang dilakukan oleh jago tarekat atau golongan sufiyyah, ada sandarannya. Sahlah berlaku tarian di majlis zikir yang dihadiri oleh ulamak besar yang muktabar. Antara mereka ialah al-Imam Izzuddin Abdus Salam dan tidak diengkarinya. Ditanya Syaikhul Islam Sirajuddin al-Balqini tentang masalah tari menari dalam majlis zikir, lalu dijawab dia dengan mengiyakannya, ialah boleh dilakukan. Ditanya al-A’llamah Burhanuddin al-Abnasi, perkara yang sama maka beliau menjawab dengan membolehkannya. Ditanya ulamak besar dalam mazhab hanafi dan Maliki, semuanya menjawab, ‘tidak mengapa dan boleh dilakukan.’ Semua jawapan ini dibuat dengan bersandarkan kepada ayat di Surah Ali Imran di atas beserta hadis yang diriwayatkan oleh Jaafar Abi Talib.
Adapun tarian yang tidak boleh yaitu tarian yang bercampur lelaki perempuan yang bukan mahram, lebih-lebih lagi ia diadakan dalam majlis yang kemaksiatannya ketara seakan-akan berpakaian tidak menutup aurat, diiringi dengan muzik dan suasana yang mengundang syahwat dan lain-lain. Itulah yang disebut haram. Haram bukan soal tarian, tetapi dilihat dari aspek persembahan, suasana dan dilihat dengan terperinci kemaksiatan. Adapun tarian dalam zikrullah, yaitu tarian khusus yang lahir daripada rasa kesyahduan kepada Allah, dengan kelazatan munajat dan bertaladdud (bergembira/berbahagia kerana zikrullah). Perasaan besar hati/bahagia dan lazat itu yang diketahui oleh orang yang mengetahui, merupakan anugerah Allah kepada mereka. Mereka hendak memperlihatkan bahasa badan (body language) mereka dengan menari-nari tanda kebagahiaan, tetapi dibentuk kerana Allah SWT.
Inilah yang disebut dalam al-Quran (mafhumnya) : (Iaitu) orang-orang yang beriman dan damai tenteram hati mereka dengan zikrullah.” Ketahuilah dengan “zikrullah” itu, hening tenteramlah hati insan.” (Surah ar-Ra’d, ayat 28). Ketenangan yaitu suatu kenikmatan. Hendak menghargai kenikmatan itu ialah sesuatu yang boleh dita’birkan dengan kode, dengan kata-kata, dengan bahasa badan yang dijelmakan dalam bentuk tarian untuk menyatakan kesyukuran dan kenikmatan yang mereka perolehi hasil anugerah Allah SWT. Atas itulah pada pendapat saya bahawa tarian dalam majlis-majlis sufi ini ialah harus.
Untuk menyatakan haram atau tidak boleh memang mudah, tetapi harus disandarkan kepada dalil. kalau tidak ada dalili atau hujah, berbaliklah kepada hukum fiqah bahawa, “Asal semua perkara yaitu harus sehingga ada dalil yang membuktikannya haram.” Oleh itu berzikrullah yang difahami dari ayat al-Quran di atas, hadis Rasulullah SAW dan pandangan ulamak muktabar, maka saya menyatakan ianya harus dan bukanlah haram. Wallahua’lam.”
Dato’ Dr Harun Din
B. Lafadz “Menari” Dalam Hadis shahih tersebut bermakna “Menghayunkan badan
Hadis yang dikeluarkan oleh Imam Ahmad di dalam Musnadnya dan al-Hafiz al-Maqdisi dengan rijal sahih daripada hadis Anas Radiallahu Ta’ala Anhu telah berkata ; adalah orang habsyah berjoget atau menari di hadapan Rasulullah SAW dan sambil mereka berkata Muhammad hamba yang soleh. Bertanya Rasulullah SAW: Apa yang mereka katakan? maka dikatakan kepada Rasulullah sesungguhnya mereka berkata Muhammad hamba yang soleh. dikalamana Rasulullah melihat mereka dalam keadaan itu Nabi SAW tidak meingkari mereka dan membenarkan perkara tersebut.
Inilah yang dimaksudkan dengan hadis taqriri atau sunnah taqririyyah sepertimana diistilahkan oleh ulamak hadis seakan-akan Al-Imam Nawawi dan dinaqalkan oleh Ibnu Hajar Al-Asqalani R.A.;
ما أضيف إلى النبي صلى الله عليه وسلم من قول أو فعل أو تقرير
Apa yang disandarkan kepada Nabi SAW daripada perkataan atau perbuatan atau pengesahan
Sesuatu yang Nabi tidak larang maka ia infinit HARUS kerana bila ia sesuatu yang mungkar niscaya Nabi akan melarangnya kerana Nabi SAW tidak akan redha dengan maksiat dan kemungkaran yang dilakukan oleh umat baginda dan inilah sebab Nabi dan Rasul diutuskan untuk menjelaskan apa yang betul dan apa yang salah di sisi syara’.
C.MAKNA  HADITS SHAHIH supaya BERDZIKIR SEBANYAK-BANYAKNYA SEHINGGA ORANG menyampaikan kau aneh
Hadrat bubuk zaid al khudri ra. memberitahu bahwa bahwasanya  Rasulullah SAW bersabda :
“Hendaklah kau berdzikir sebanyak-banyaknya sehingga orang mengatakan kamu abnormal” (HR Ahmad, abu ya’la, ibnu hibban dan hakim dalam shahihnya, dan berkata Hakim “ Shahih sanad dan rawinya”
Dalam Hadist lain :
Dari  Ibnu abbas secara marfu : ” Hendaklah berdzikir sebanyak-banyaknya sehingga orang-orang menganggap kamu mahir riya” (HR Thabrani dan Baihaqi dari Abi jauzi secara mursal seolah-olah dalam kitab At-targhib)
Keterangan :
Hadits ini menerangkan bahwa amalan yang terpenting dan terunggul ini (dzikrullah) tidaklah sepatutnya ditinggalkan kerana orang munafik atau orang-orang bodoh menganggap perbuatan abnormal atau riya malahan hendaklah berdzikir sebanyak-banyaknya sehingga orang-orang menganggap sebagai orang abnormal apabila mereka berdzikir sebanyak banyaknya dan sekuat kuatnya bukanlah dengan perlahan lahannya.
Ibnu Katsir rah. menulis bahwa ibnu Abbas ra berkata :
“Tidak ada perintah pun yang diwajibkan Allah SWT kepada hambanya-hambaNYa tanpa memilih ukuran dan batasan atau memberi kelonggoran kepada mereka kecuali dzikrullah. Dzikir tidak ditentukan had dan batasannya dan tidak diterima uzur dari hambanya selagi waras akalnya. seakan-akan firmanNya :
“Berdzikirlah (dengan menyebut nama) Allah, dzikir yang sebanyak banyaknya ” (al ahzab 33:41)
Seseorang hendaknya senantiasa berdzikir dalam setiap abad dan dalam setiap keadaan. Di malam ataupun siang hari. i darat ataupun dilaut. Didalam perjalanan atau ketika berhenti. saat sempit atau lapang. ketika sakit atau sihat. Baik dengan perlahan atau menguatkan suara. Pendeknya pada setiap era dan dalam setiap keadaan hendaklah berdzikir”.
C. Haram  jika ada percampuran lelaki dan perempuan
Ulama sufi yang berada di atas jalan kebenaran juga mengakui majlis seakan-akan ini merupakan majlis yang HARAM. Mereka menisbahkan diri mereka kepada sufi tetapi hakikatnya mereka bukan sufi kerana tujuan zikir itu mendekatkan diri kepada Allah dan percampuran lelaki dan perempuan daripada perkara haram yang boleh menjauhkan diri daripada Allah. Jadi matlamat mereka tidak akan hingga kerana wasilahnya menyimpang daripada cahaya Alquran dan sunnah. Kaprikornus majlis seumpama ini yaitu tidak dibenarkan oleh syara’ walaupun mereka menisbahkan nama mereka kepada nama sufi hakikatnya mereka menodai kemurniaan sufi.
Kita mengakui ada sebahagian golongan yang menggunakan nama sufi tetapi menyimpang daripada syariat Islam tetapi dalam masalah yang kita bincangkan di atas ia mempunyai asas dalil yang kukuh untuk menyatakan pendirian bahawasanya perbuatan berzikir dalam keadaan menari merupakan perkara yang SAH di sisi syara’.
Justeru, selagimana tidak ada unsur-unsur yang haram seakan-akan penggunaan alat muzik yang diharamkan, lagu-lagu yang melaghakan, ikhtilat yang haram maka ia tidak tidak menjadi majlis yang HARAM.
Benarlah kata Sayyidina Ali Karramallahu Wajhah;
الناس أعداء بما جهلوا
“Manusia akan bermusuh dengan apa yang dia tidak tahu”
Janganlah simpel menyampaikan tidak ada tetapi belajarlah menyampaikan saya belum menjumpainya. Kerana kemungkinan ia ada tetapi belum hingga kepada pengetahuan kita.
Firman Allah;
وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلا – الإسراء :85
Aku tidak berikan ilmu kepada kamu kecuali sedikit sahaja
http://al-amindaud.blogspot.com/2009/05/zikir-berjoget

0 Response to "Bolehnya Mengahayunkan badan Sambil Berdzikir (seperti menari)"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel