Penjelasan Sayyid Muhammad ibn Alwi al-Maliki wacana Maulid
Berikut
kami temukan kitab terjemah dari karangan al-‘Allamah asy-Syaikh as-Sayyid
Muhammad bin ‘Alwi bin Abbas bin Abdul Aziz al-Maliki al-Hasani berjudul
“Holal Ihtefaal Bezikra-al Moulidin Nabawee al-Shareef”
Sekitar
Peringatan Maulid Nabi Yang Mulia صلى الله عليه وسلم
Mengapa
Kita Memperingati Maulid Nabi صلى الله عليه وسلم?
Banyak pendapat telah disuarakan
dari segi hukum mengenai memperingati maulid junjungan kita Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم. Bagaimana pun
tidaklah menjadi tujuan saya yang utama untuk membahaskan soal ini, lantaran apa
yang sering saya fikirkan dan difikirkan oleh para cendikiawan, ialah mengenai
masalah-masalah yang jauh lebih penting daripada perkara ini. Tetapi oleh
karena desakan para shahabat yang ingin mengetahui pendapat saya dalam hal ini
dan lantaran saya takut terdiri dalam golongan mereka yang menyembunyikan ilmu
pengetahuan, maka saya menuliskan risalah ini dengan harapan biar Allah Ta’ala
mengarahkan kita semua ke jalan yang benar. آمين
Sebelum saya membentangkan
dalil-dalil saya mengenai mengadakan sambutan Maulid Nabi صلى الله عليه وسلم, saya suka
menjelaskan di sini beberapa perkara:-
Pertama: Kami menyampaikan harus memperingati
maulid baginda صلى
الله عليه وسلم dan harus
berkumpul untuk mendengar sirah Rasulullah صلى الله عليه وسلم, bershalawat
kepadanya, mendengar qasidah-qasidah yang memujinya, mengadakan jamuan makan,
yang mana semua ini akan menyebabkan kegembiraan dan ketenangan di hati
sanubari kaum muslimin.
Kedua: Kami tidak menyampaikan sunnah
memperingati maulid baginda صلى
الله عليه وسلم, pada malam tertentu sahaja, malah siapa yang mengi’tiqadkan
sedemikian, sebetulnya dia telah menciptakan satu bid’ah didalam agama. alasannya ialah
mengingati dan menghayati sejarah صلى الله عليه وسلم itu
adalah wajib dilakukan pada setiap waktu dan masa dengan sepenuh jiwa.
Memang benar, memperingati maulid baginda
صلى الله عليه وسلم pada bulan keputeraannya merupakan
seruan yang lebih berpengaruh dalam mengumpulkan lebih ramai umat Islam untuk
menghadiri majlis-majlis tersebut. Ini akan meninggikan lagi syiar Islam,
menghubungkan kisah-kisah zaman dahulu dengan zaman kini, dan mendatangkan
manfaat bagi mereka yang tidak hadir daripada mereka yang hadir.
Ketiga: Kumpulan-kumpulan seakan-akan ini
merupakan satu perantaraan dan peluang emas untuk berdakwah. Kesempatan ini
harus tidak diabaikan, terutama sekali apabila menjadi satu kewajipan bagi para
pendakwah dan para ulama untuk mengingatkan umat Islam tentang riwayat hidup
Rasulullah صلى الله
عليه وسلم, mengenalkan mereka wacana akhlaq, pergaulan, ibadah baginda
serta mengajak mereka kepada kebaikan, dan menjauhkan diri mereka daripada
bencana, bid’ah dan fitnah.
Dalil-dalil
Yang Mengharuskan Memperingati Maulid Nabi صلى الله عليه وسلم
Dalil
Pertama
Bahawa memperingati maulid Nabi صلى الله عليه وسلم, melambangkan
satu kegembiraan dan kebahagiaan terhadap junjungan kita Rasulullah صلى الله عليه وسلم . Malah orang
kafir (abu Lahab) juga mendapat manfaat dengan kegembiraan ini.(1)
Telah disebutkan di dalam kitab
al-Bukhari, bahawa debu Lahab telah diringankan siksaannya pada tiap-tiap hari
Itsnin lantaran ia telah membebaskan hambanya Tsuwaibah, apabila hambanya itu
membawa khabar akan keputeraan Nabi صلى الله عليه وسلم.
Hal ini juga diterangkan dalam
sebuah syair al-Hafiz Syamsuddin Muhammad Nasiruddin ad-Dimasyqi:-
إِذَكَانَ هَذَا كَافؤرًا جَاءَ
ذَمُّهُ * بِتَبَّتْ
يَدَاهُ فِيْ الجَحِيْمِ مُخَلَّدًا
أَتَى أَنَّهُ فِيْ يَوْمٍ الإِثْنَيْنِ دَائِمًا * يُخَفَّفُ عَنْهُ لِلسُّرُوْرِ بِأَحْمَدَا
فَمَا الظَّمُّ بِالعَبْدِ الذَّيْ كَانَ عُمْرُهُ * بِاَحْمَدَ مَسْرُوْرًا وَمَاتَ مُوَحِّدَا
أَتَى أَنَّهُ فِيْ يَوْمٍ الإِثْنَيْنِ دَائِمًا * يُخَفَّفُ عَنْهُ لِلسُّرُوْرِ بِأَحْمَدَا
فَمَا الظَّمُّ بِالعَبْدِ الذَّيْ كَانَ عُمْرُهُ * بِاَحْمَدَ مَسْرُوْرًا وَمَاتَ مُوَحِّدَا
Artinya:
Jikalau sikafir ini (Abu Lahab) yang
telah tiba cercaan Allah kepadanya (di dalam surah al-Masad) dan celakalah
kedua tangannya didalam neraka selama-lamanya
Telah datang (khabar) sesungguhnya
dia pada setiap Isnin sentiasa diringankan (azab siksa) darinya lantaran
kegembiraan dengan kelahiran Muhammad (صلى الله عليه وسلم)
Maka tidak syak lagi, bagi seorang
hamba yang sepanjang hayatnya bergembira dengan Muhammad (صلى الله عليه وسلم) dan mati
dalam keadaan mengesakan Allah (sudah tentu mendapat kelebihan melebihi
daripada apa yang dikurniakan kepada bubuk Lahab)
Kisah ini diriwayatkan didalam
Shahih al-Bukhari, bab nikah dan dinukilkan oleh Ibn Hajar di dalam kitabnya
al-Fath. Juga diriwayatkan oleh Imam Abdurrazak as-San’ani didalam kitabnya
al-Musannaf (jilid 7 mukasurat 478), al-Hafiz didalam kitabnya al-Dala’il, Ibn
Katsir di dalam kitabnya, al-Bidayah bagian as-Sirah an-Nabawiyyah (jilid 1
mukasurat 224). Ibn ad-Daiba asy-Syaibani didalam kitabnya Hada’iq al-Anwar
(jilid 1, mukasurat 134), Imam Hafiz al-Baghawi didalam kitabnya Syarah Sunnah
(jilid 9 mukasurat 76), Ibn Hisyam dan as-Suhaili didalam al-Raudh al-Unuf
(jilid 5 mukasurat 192), al-Amiri didalam kitabnya Bahjatul Mahaafil (jilid 1
mukasurat 41).
Imam al-Baihaqi berkata, bahawa
walaupun hadits ini hadits mursal, tetapi ia boleh diterima dikarenakan telah
dinaqalkan oleh Imam al-Bukhari hadits ini di dalam kitabnya. Para ulama yang
telah disebutkan tadi, juga sependapat mendapat hadits ini lantaran perkara itu
terdiri dari bab manaqib dan khosois (keistimewaan), fadhoil (kelebihan) dan
bukannya perkara berkaitan hal hukum halal dan haram. Para penuntut ilmu agama
tentu sekali tahu perbezaan istidlal (pengambilan dalil) dengan hadits pada bagian
manaqib atau ahkam.
Berkenaan dengan manfaat seorang
kafir daripada amal perbuatannya sendiri, banyak ulama telah membahaskannya.
Tetapi tidak mampu saya terangkan sepenuhnya disini. Asalnya yaitu apa yang
disebutkan di dalam kitab al-Bukhari berkenaan dengan abu Thalib mendapat
keringanan siksa disebabkan doa Rasulullah صلى الله عليه وسلم.
Dalil
Kedua
Nabi صلى الله عليه وسلم sendiri memuliakan maulidnya, dan
bersyukur kepada Allah Ta’ala pada maulidnya, diatas nikmat dan kelebihan yang
besar yang telah diberikan Allah ke atas wujudnya di alam semesta ini, yang
membawa kebahagiaan pula kepada segala yang maujud diatas mukabumi ini.
Baginda صلى الله عليه وسلم memuliakan maulidnya juga dengan
berpuasa. Hal ini diterangkan oleh sebuah hadits yang diriwayatkan oleh debu
Qatadah:
أَنَّ رَسُوْلَ الله صَلى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنْ صَوْمِ يَوْمِ الإِثْنَيْنِ، فَقَالَ: فِيْهِ
وُلِدْتُ، وَفِيْهِ أُنْزِلَ عَلَيَّ رواه الإمام مسلم في الصحيح في كتاب الصيام
Artinya: Nabi صلى الله عليه وسلم pernah ditanya akan karena baginda
berpuasa pada hari Itsnin. Baginda menjawab: Pada hari itu saya diputerakan, dan
pada hari itu juga wahyu turun kepadaku.” (Hadits riwayat Muslim; bagian Puasa)(2)
Ini terperinci memperlihatkan bahawa Nabi صلى الله عليه وسلم pernah menyambut maulidnya. Cuma
bentuknya sahaja berlainan, namum haqiqatnya sama, iaitu samada disambut dengan
berpuasa, atau mengadakan jamuan makan atau berkumpul untuk mengingati baginda
atau bershalawat ketas baginda ataupun mendengar anutan-ajaran, pesanan-pesanan
dan petunjuk dari baginda صلى
الله عليه وسلم.
Dalil
Ketiga
Sesungguhnya bergembira dengan
Baginda صلى الله
عليه وسلم dituntut melalui perintah Al-Quran
dari firman Allah Ta’ala :
قُلْ بِفَضْلِ ٱللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ
فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُواْ…
Artinya: “Katakan (wahai Muhammad),
dengan kurnia Allah dan rahmatNya, hendaklah dengan itu mereka bergembira …”
(Surah Yunus:58 )
Maka Allah Ta’ala lah yang
memerintahkan kita untuk bergembira dengan rahmat, dan Nabi صلى الله عليه وسلم sebesar-besar rahmat. Allah Ta’ala
telah berfirman :
وَمَآ أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً
لِّلْعَالَمِينَ
Artinya: “Dan tidak Kami utuskan
engkau (wahai Muhammad) melainkan sebagai rahmat untuk semesta alam”.
(al-Anbiya:107)
Dan dikuatkan lagi tafsiran ini,
pakar dalam pentafsiran al-Quran, hibrul ummah wa turjumaanul Alquran al-Imam Ibn
Abbas رضي الله عنهما. bubuk Syeikh
meriwayatkan dari Ibn Abbas رضي
الله عنهما pada membicarakan ayat di atas
beliau telah berkata: فصل
الله ialah ilmu, manakala ورحمته adalah Muhammad صلى الله عليه وسلم. Allah telah
berfirman: وَمَآ
أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ “Dan tidaklah
kami utuskan engkau melainkan sebagai rahmat kepada sekalian alam.”(3)
Maka kegembiraan dengan baginda صلى الله عليه وسلم adalah dituntut pada setiap waktu,
pada setiap nikmat, dan pada setiap keutamaan, tetapi dikuatkan lagi tuntutan
ini pada setiap hari itsnin dan setiap kali bulan Rabi’ul Awwal. Ini adalah
karena kuatnya kesesuaiannya serta bertepatan dengan waktunya.
Dalil
Keempat
Sesungguhnya Nabi صلى الله عليه وسلم selalu mengambil kira ikatan masa,
dengan peristiwa-peristiwa besar dalam agama yang telah berlalu sebelumnya.
Apabila datangnya masa berlakunya peristiwa tersebut ia menjadi peluang bagi
mengingatinya dan membesarkan hari tersebut lantaran bencana tersebut.
Nabi صلى الله عليه وسلم sendiri telah tetapkan kaedah ini
seperti mana dijelaskan dalam hadits shahih bahawa saat baginda berhijrah ke
Madinah, baginda mendapati orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura’. kemudian
baginda bertanya mereka. Mereka kemudian menjawab: itulah hari Fir’aun
ditenggelamkan dan Musa diselamatkan. Maka kami berpuasa sebagai bersyukur
kepada Allah Ta’ala. Maka Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam:
نَحْنُ أَوْلَى بِمُوسَى مِنْكُمْ
Artinya: Kami lebih layak bagi Musa
daripada kalian. Maka baginda pun berpuasa dan memerintahkan teman
berpuasa.(4)
Dalil
Kelima
Bahawa menyambut maulid Nabi صلى الله عليه وسلم membawa kita bershalawat dan
mengucapkan salam kepada Nabi صلى
الله عليه وسلم, yang mana hal ini sangat dituntut sebagimana firman Allah
Ta’ala:
إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلاَئِكَـتَهُ
يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِيِّ يٰأَيُّهَا ٱلَّذِينَ آمَنُواْ صَلُّواْ عَلَيْهِ
وَسَلِّمُواْ تَسْلِيماً
Artinya: Sesungguhnya Allah dan
MalaikatNya bershalawat ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman
shalawatlah keatasnya dan salamlah dengan sebaik-baik salam.” (Surah
al-Ahzab:56)
Apa yang berasaskan sesuatu yang
dituntut oleh syara’, maka ia turut dituntut oleh syara’. Malah shalawat ke
atas baginda صلى
الله عليه وسلم mempunyai
faedah yang tidak terkira banyaknya, dimana pena ini tidak mampu menghitung
kesan-kesan nuraninya yang menyelubungi orang yang bershalawat dan salam itu.
Dalil
Keenam
Sesungguhnya sambutan Maulid Nabi صلى الله عليه وسلم dipenuhi dengan memperingati
keputeraan baginda yang mulia. Pada sambutan itu kita kan diingatkan dengan
mukjizat-mukjizat baginda, sirah baginda supaya kita akan lebih mengenali baginda
صلى الله عليه وسلم.
Bukankah kita diperintahkan untuk
mengenali, mencontohi jejak langkah, mengikuti amalan, dan beriman dengan
mukjizat serta membenarkan segala keterangan/tanda-tanda baginda? Dan
kitab-kitab maulid banyak memaparkan semua ini.
Dalil
ketujuh
0 Response to "Penjelasan Sayyid Muhammad ibn Alwi al-Maliki wacana Maulid"
Post a Comment